05 November 2009

Dinner...........

Mee kuning beli dari orang kampung Negeri Sembilan masih ada lagi dalam peti ais, nak buat apa la plak? google la cari resepi Mee Kari Nyonya....

Adus panjang-panjang la plak resepi korang ni, aku ada masa dlm sejam je nak memasak....kalau dpt masak 1/2 jam lagi bagus....mmm ada pun resepi yang simple. Aku print,highlight barang2 yg nak dibeli n simpan dalam hangbag sat lagi masa ambil anak2 boleh beli dekat kedai bahan-bahan tu.

Setengah jam di dapur tadi dah inilah hasilnya, bukan saja nampak sedap tapi memang sedap. Aku tak puji masakan aku tapi aku puji kepada pemberi resepi. Thanks ya Onigiri di my resepi.


Nak tidur sebab dah kenyang....


ha???..la ada yg nak ke resepi ni...aku dah ubah sikit2..yang warna kuning tu aku ubah n tambah...pergilah buat...jimat pun jimat

(source http://www.myresipi.com/top/print_detail/3766)

Bahan-bahan ( Uhttp://www.myresipi.com/top/print_detail/3766ntuk 4 orang Makan )

  • 1 kilo mee kuning
  • 2 sudu besar serbuk kari
  • 2 sudu besar cili kisar
  • 1/4 bawang besar
  • 2 biji bawang putih
  • beberapa tangkai daun kesum
  • sedikit daun kari
  • satu paket Fish ball
  • 3 cawan santancair
  • 1 keping kayu manis
  • 2 kuntum bunga lawang
  • 1/4 ekor ayam di cincang kasar
  • sawi, taugeh, telur dan bawang goreng sebagai pelengkap.
  • udang
  • tauhu bulat (yg siap goreng tu..aku x tahulah apa nama dia)

Cara-cara

  1. Mula-mula kisar bawang besar dan bawang putih higga hancur, kemudian tumis dengan kulit kayu manis dan bunga lawang hingga naik bau.
  2. serbuk kari dibuat pes dengan mencampurkan cili kisar dan tumis bersama bahan kisar tadi dan masukkan daun kari. tumis hingga garing dan pecah minyak.
  3. masukkan ayam dan kacau sebentar. kemudian masukkan santan dan fish ball,udang,tauhu bulat . kacau sentiasa.
  4. bila kuah telah menggelegak, masukkan daun kesum dan sesuaikan rasa, tambah garam atau gula jika perlu. aku x pakai gula
  5. rebus telur, celur sawi, mee kuning dan taugeh sebagai pelengkap mee kari nyonya. rasa mee kari ni mmg lain dr yang lain dan tak muak bila memakannya. boleh juga ditabur sedikt bawang goreng. Selamat mencuba.

No comments: